onsdag 13 januari 2010

Tjyvfiske och födelsedag

















Mamma mailade mig en underbar historia idag.
Morfar skulle ha fyllt 91 år idag 13:e januari 2010, om han levt.

Min syster Ida, då nio år gammal, hade skrivit ett brev till honom och undrat om han i sitt nya jobb tagit några tjyvfiskare än.

Morfar var ganska nybliven avtalspensionär med extrajobb som fiskevakt vid ABUs fiskevatten.

Morfar Tage svarar i sitt fyra sidor långa brev daterat 30/9 1981 :


Du frågade, om jag hade tagit någon tjuvfiskare ännu. Då skall jag svara likadant, som drängen svarade bonden, när han låg i höet och sov, och bonden frågade honom, vad han gjorde. Då svarade drängen:" Jag fångar råttor." " Hur många har du tagit ?" frågade bonden. Drängen svarade: " När jag tagit den jag nu lurar på plus två till ,så har jag tagit tre!

så typiskt morfar. Mamma och jag bubblar av skratt åt det här
och det är som att vi kan höra morfars röst.


Alltså Ida - jag har inte tagit någon ännu. Jag ska inte bara se till fiskevattnen utan även tre fiskestugor som finns på olika platser. Det är ett bra arbete, för jag får själv bestämma, när jag vill åka ut.....



Grattis älskade morfar på 91års dagen.

Du är oändligt saknad och älskad!

Inga kommentarer: