torsdag 2 december 2010

en krona


Det kom ett brev för en månad sedan:



Hej Lisa!
Under åren 66-69 arbetade jag som kontorist på ABU:s personalkontor och Tage Borgström var min chef. Vill gärna berätta den här lilla historien för dej:
 
Efter att jag fött barn 1967 och skulle vara hemma med vår lilla dotter en tid (tänkte jag), men en dag fick jag ett samtal från Tage som ville att jag skulle börja jobba igen på deltid.Det var jag inte så intresserad av, men ville inte säga nej. Vad göra: Jag begär en lön som dom nog inte kommer att betala och klämde till med 20:-/tim. Mycket riktigt, företaget ville bara betala 19:-/tim och det sa jag nej till. Då erbjöd sej Tage att själv  betala mellanskillnaden 1:-/tim. Då kunde jag inte tacka nej eftersom jag fick vad jag begärt så varje månad fick jag kvittera ut en del av lönen hos Tage. Tage i ett nötskal enl dom som jag berättat detta för.
Han var en mycket omtänksam och godhjärtad chef. Att jobba med din morfar var mycket lärorikt och roligt.
 
Varma hälsningar
Marianne Kronsell
Svängsta

Tusen tack kära Marianne för ditt mail och för att du ville dela med dig av din historia om min morfar.


Inga kommentarer: