måndag 17 maj 2010

"Bra betalt och inget att göra"

Anna-Karin Hallberg som kontaktade mig genom bloggen tidigare har återkommit med mer information om min morfar Tage. Hon inte bara minns honom som barn, det visade sig att vi dessutom är ingift släkt med varandra genom morfars pappa Carl August Borgströms första fru Elna.

Anna-Karin har nu återkommit med en underbar historia, som hon fått från sin far Stig Hallberg. Stig Hallberg var datorchef på ABU på 70talet.

Här kommer historien om Tage och George ”Åby” Ericson:

På 70-talet besökte den legendariske förbundskaptenen i fotboll, George ”Åby” Ericson Svängsta och ABU för att fiska. Åby hade nått fina framgångar med svenska truppen i VM-74 och tillsammans med stjärnspelare som Ralf Edström, Ronnie Hellström och Roland Sandberg blev det en femteplats.

Inför Åbys besök på ABU hade Tage pratat med min pappa Stig Hallberg som då var datorchef på ABU och fd allsvensk målvakt i Helsingborg.

”När Åby kommer så vill jag gärna att han kommer in till mig!”

sa Tage till pappa.

Under rundvandringen på ABU stannade Åby framför Tages öppna dörr och sa:

”Jag ser det står personalchef på dörren! Finns det något jobb till mig!”

Tage skrattade högt, välkomnade Åby in i rummet, och sa med hög stämma:

”Ja, här finns ett bra jobb! Bra betalt och inget att göra…men jag vill ha det ett tag till!”

Åby skrattade hjärtligt åt Tages snabba replik och underbara humor.


Tack snälla Anna-Karin för den historien.
När jag om två veckor börjar som personalchef, ska jag ha morfars citat i huvudet.

Inga kommentarer: