onsdag 21 februari 2007

Mera släktinformation!

Nu har jag fått mer information från mamma!
Morfars mamma hette Ida Christina Larsson och kom från något som hette Sutterhöjden i Värmland.
Mamma tror att Carl-August, morfars pappa, fick tag på henne genom annons i tidningen Land, men vet inte säkert.

Morfars halvsyskon hette Gunnar, Elin, Elisabeth och Göte Borgström.

Gunnar Borgström var urmakare och hade en affär på Nybrogatan i Stockholm.
Gunnars första fru tog livet av sig genom att hoppa ut genom fönstret.

Elin var gift i Eskilstuna. Mamma minns inte vad hon gjorde, men jag har för mig att jag en gång frågade morfar och att han berättade att hon var husa, hushållerska eller liknande. Jag har för mig att hon dessutom var förlovad med en soldat som var med i krig i Finland och omkom där, men måste alltså ha träffat en ny man. Inga barn.

Ragnhild Elisabeth även kallad "faster Lisa" hade ingen karl där så vitt mamma vet. Vi har mängder med lakan, förkläden, kökshanddukar och annat från Faster Lisa. Jag hade en gång en liten silverring med monogrammet EB på. Men jag är rädd för att jag på något sätt slarvade bort den.

och så sist men kändast, morfars halvbror Göte Borgström.
Om honom finns det mycket skrivet vad gäller ABU.
Hans son Lennart Borgström har jag lite kontakt med. Han bor i Virginia, USA och har skrivit en bok som heter Snilledrag, lyckokast och bottennapp.


finns på www.bokus.se

Jag ska fråga Lennart om han har några morfar historier. Det var väldigt länge sedan jag kontaktade honom. Hög tid nu.

1 kommentar:

Dorsi sa...

Hej !
Läste precis "snilledrag" som jag fick låna av min far. Han har en signerad version som han är stolt över. Lennart hade en "happening " nere i ABU hallen (gymnastik hall) där han signerade och pratade med folk. Själv bodde jag näst granne med Tage. Jag glömmer aldrig denne välreste man, han hördes över flera kvarter när han pratade med grannar. Roligt detta ! Liten värld ! Hälsa Lennart om du pratar med honom. Han känner inte mig men Erik och svea carlsson mina far föräldrar som jag tyvärr aldrig fick träffa.. de jobbade på AB Urfabriken. Svea på matbespisningen, Erik vet jag inte.
Henning Karlsson känner han nog också ! Det är min fars farbror.
Ha de !