måndag 26 mars 2007

Mera sånger!

Två somrar var jag på dagridläger i Karlshamn när jag hälsade på hos mormor och morfar.
Morfar skjutsade mig till och från stallet varje dag.

Morfar körde en vacker svart Ford Zodiak med röd skinnklädsel och bakfenor men ingen bilradio.
Ville man ha musik fick man sjunga själv.

Och det gjorde vi.

Följande låg på repertoaren:

1.Johan på Snippen - morfars paradnummer.
Den sången, förutom björnarna sover, sjöng han oftast.
En egen kortversion som gick ungefär så här


Johan på snippen han köpte ett klaver med åttio basar och fint faner.
Och nu blir det dans varje lördag gud ger
å på bönemöte går nu ingen mer.
För när johan tar klaveret ut i sina händer
Jänterna de skrattar så de visar sina tänder
å johan han spelar så skjortan blir våt.
Han lägger sin själ i varenda dragspelslåt.


den riktiga och betydligt längre texten finns här


2.En gång jag seglar i hamn, fast vi kunde bara refrängen så vi sjöng den om och om igen.

En gång jag seglar i hamn
en gång blir du i min famn
en gång berättas, min vän
sagan om dem
som kommer igen.
En gång i drömmarnas land
vandrar vi två hand i hand
en gång, min älskning,
kommer jag hem till dig.


Hela texten finns här:


3.Gamle svarten - bara refrängen där med.
Vi började alltid skratta på slutet för morfar kunde inte bestämma sig om det var
gamle trogne vän eller trogne gamle vän.

Gamle Svarten, kamrat på vida färden,
Gamle Svarten, den bäste här i världen.
När din vandringsfärd är över väntar gröna ängars klöver,
på dig, min trogne gamle (alternativt gamle trogne) vän.


den riktiga texten finns här:

Vi brukade dessutom byta ut Svarten mot Shottis som hästen hette som jag red på ridlägret.

Inga kommentarer: