måndag 10 maj 2010

Morfar, kändis i Svängsta



Jag fick ett underbart mail idag. Jag publicerar det som jag fick det så förstår ni varför jag sitter här med gladgråten i halsen:




Hej Lisa!

Vilken underbart fin blogg Du har, där Du skriver minnen om Din morfar Tage Borgström!

Jag är själv född och uppvuxen i Svängsta och jag minns Din morfar Tage väldigt väl!
Som alla andra svängstabarn på 70- och 80-talen, cyklade jag nästan varje dag ner till Tobaksaffären, eller ”Tobak” som vi barn sa, för att köpa glass och smågodis.
Mötte ofta Din morfar. Han hade en underbart härlig humor!
Jag minns speciellt en gång inne på Konsum när han höll upp ett stort kålhuvud och sa med ett skratt till tanterna bakom charkdisken:
-Räcker detta te mor å me?
Vilket på rikssvenska kanske kan översättas med ”Räcker detta till mor och mig (min fru och mig?)”

Så många minnen väcks till liv, när jag läser Din fina blogg.
Vilken fin idé dessutom, att skriva om sin morfar, som Du gör.

Många kramar från Anna-Karin Hallberg, född och uppvuxen i Svängsta
(min egen morfar hette Thure Barrklint, min farfar Roland Hallberg)


ANNA-KARIN HALLBERG
Journalist
Nyhetsmorgon lördag
...
TV4


Tack underbara Anna-Karin Hallberg för att du kontaktade mig och delade med dig.

Inga kommentarer: