tisdag 11 maj 2010

Pedagogen Morfar


Nu kom jag på en till personalchefhistoria som jag har fått berättat för mig.

En man kom in på morfars kontor. Mannen var rasande. Morfar satt bakom sitt skrivbord och bad mannen slå sig ned i besöksstolen.
Mannen var mycket upprörd, han gestilkulerade och var högljudd. Anledningen var att hans son inte fått sommarjobb på ABU medan min morbror Rolf,
morfars son, hade fått det.

Morfar reste sig lugnt upp och sa

sätt dig


och pekade på sin skrivbordsstol.

Mannen kom av sig i sin ilska och tittade förvirrat på morfar.

Seså, sätt dig där!

sa morfar vänligt, men bestämt.

Mannen satte sig i morfars stol, bakom skrivbordet.
Morfar satte sig då i besöksstolen mittemot och lutade sig fram mot mannen och sa:

Nu är du jag och jag är du.
Är du med?


Mannen nickade.

Morfar spände då ögonen i mannen och sa:

Varför får min son inte sommarjobb på ABU när du har gett din son sommarjobb här?

Mannen bara gapade, men förstod morfars resonemang och gick där ifrån.
Förhoppningsvis mindre arg.

Stolen på bilden kommer från min pappa, Christer Möllers släkt. Det är en gammal kontorsstol i ek med konstläderklädsel. Kanske var det en sådan morfar satt i?

Inga kommentarer: