tisdag 11 maj 2010

Personalchefen Tage

Jag ska byta jobb. Arbetsplats och tjänst. Efter att ha varit projektledare i en massa år och sedan pr och marknadsföringsansvarig några år så blev längtan efter ett arbete med mer varma värden för stor.
Morfar var en mycket omtyckt personalchef på ABU. När jag berättade för morfars brorson Lennart att jag skulle byta jobb fick jag följande svar:


Grattis till det nya jobbet! Du skall veta att det var jag som lyfte Tage från det tråkiga planeringschefsjobbet till personalchef trots motstånd från pappa Göte. Han hade lovat Elna-Lill att Finn skulle få det jobbet. Jag är glad att jag satsade rätt! Tage var en perfekt människoperson!


Och så var det. Morfar var den som bland annat satsade på de som hade det svårt i samhället. Han gav dom en chans som kanske inte någon annan skulle gjort. Han kunde se potential i en människa som kanske inte vid första anblick var den någon annan skulle anställa.
Ett exempel som jag har fått berättat för mig, var en man som varit alkoholist i många år som sökte jobb på lagret på ABU.
Morfar sa vänligt men bestämt att om mannen slutade dricka skulle han få jobbet.
På morfars begravning kom historien upp. Den alkoholiserade mannen hade varit nykter i 30 år, sedan han anställdes. Min gissning är att det var bland annat för att morfar gav honom en chans.
Ett annat exempel är den om den ensamstående mamman. Hon som hade svårt att få ekonomin att gå ihop och ännu svårare att få ett jobb då hon inte kunde jobba hela dagar. Hon fick jobb av morfar och därmed räddades hon ur sin svåra situation.

Jobbade du på ABU när Tage Borgström var personalchef?
Maila mig och berätta.
Små historier, stora historier, roliga, jobbiga historier. Alla är välkomna!

lisajohannamoller @ gmail.com

Inga kommentarer: